Teknik til Teori- og Køreprøven

Som fører af en bil har man ansvaret for, at bilen er i forsvarlig stand og det skal du som elev kunne kontrollere til en køreprøve.

Som ejer eller reg. bruger af en bil har I ansvaret for, at bilen er i en lovlig stand. Det betyder begge skal sørge for forsikring, afgifter, syn mv er betalt og foretaget rettidigt.

Du skal til en køreprøve kunne kontrollere:
Bremser, pedaler, sikkerhedsele, kontrolpanelet, styretøj, lygter, tegngivnings apparater, dækstøddæmper, motorrum, karrosseri, udstødning, vinduesvisker, el afdugge til bagruden, spejle, ruder, samt evt. påhængskrog.

Du skal til køreprøven kunne vise, checke og fortælle:
Hvor drivremmen er og at den ikke må være ødelagt og nedslidt. Motorrum må ikke være tilsmudset med olie lækage. Kølevæske skal være påfyldt tilstrækkeligt. Horn skal have en klar tone.


Bremser:
Bilen skal have en driftsbremse, vakuum bremse, nødbremse og en parkeringsbremse.
Driftsbremsen skal være Hurtig, Sikker & Virksom ved alle hastigheder og belæsning. Driftsbremsen skal være en hydraulisk bremse (dvs. bremsesystemet bruger bremsevæske) der virker på alle fire hjul.

Nødbremsen (hvis den er indbygget i driftsbremsen) skal være sikker & virksom ved alle hastigheder og belæsning. Hvis der er en nødbremse i driftsbremsen, skal den virke, hvis driftsbremsen svigter og virke på mindst to hjul. Nødbremsen er normalt indbygget i driftsbremsen som det ene kreds ved et tokreds bremsesystem. Nødbremsen kan også være parkeringsbremsen.

Tokreds bremsesystem betyder ganske enkel, at bremsevæskebeholderen er delt i 2 dele (2 kredse) hvor det ene kreds virker på mindst 3 hjul og det andet kreds også virker på min. 3 hjul. Det vil resultere, at bilen til enhver tid har min. et kreds til at bremse bilen, hvis der er lækage i en af de 2 delte bremsebeholderen.

Parkeringsbremsen skal være uafhængig af driftsbremsen og være mekanisk. Den skal kunne holde bilen parkeret på en bakke med 18 % hældning og virke på to hjul på samme aksel.
Blokeringsfri bremse (ABS som står for: anti blokering bremse system) hindre hjulene i at blokere. Det giver en vis mulighed for at bremse og styre på samme tid. De fleste biler i dag har ABS bremse.

Ved kontrol af bremsen skal vi fortælle, at:
  1. Bremse pedalen skal have rillet gummibelægning
  2. Pedalen må skal være fast og ikke rykke fra side til side
  3. Pedalen må max gå halvt mod bunden
  4. Pedalen skal føles hård når man træder på den
  5. Væskestanden skal være ml. min. - max. mærket
Kontrol af vakuum bremseforstækeren:
  1. Sluk motoren og sæt gear i frigear
  2. Træd bremse pedalen ned 3-4 gange. Hold pedalen nede.
  3. Træd koblingen ned og start motoren og efterfølgende skal bremsepedalen synke, men max halv ned.
Kontrol af motorolie:
  1. Afhængig af køretøjet, vil motorolie lampen lyse i kontrolpanelet hvis der mangler motorolie
  2. Mangel kan i de fleste biler tjekkes med en oliepind i motorrummet
  3. Check via oliepind: Bedst at tjekke nær motoren er kold, tag pind ud, tør nederst af pinden af, sæt pind i, tag pind op og mængden skal være ml. min og maks. mærkat
Kontrol af ABS:
  1. Fortæl hvonår kan man mærke ABS indtræder
  2. ABS indtræder når bremsepedalen ryster ved tryk eller ABS lyser i kontrolpanelet
  3. Fortsat kørsel med defekt ABS er lovligt til nærmeste værksted
Kontrol af kølevæske:
  1. Kølevæsken forhindre motoren i at brænde sammen pga. for høj varme
  2. Kølevæske beholder findes i motorrummet
  3. Mangel på kølevæske kan ses når kontrol lampen lyser i kontrolpanelet
  4. Normalt kan vi se væskestanden udenpå beholder ml. min og maks mærkat
Kontrol af sprinklervæske:
  1. Sprinklervæske er til for at holde foruden (bagrude) rene
  2. Væskebeholderen findes i motorrummet
  3. Mangel på sprinklervæske kan ses når kontrol lampen lyser i kontrolpanelet
  4. Afhængig af bilen, kan vi se væskestanden og fortælle, at der skal være nok til næste tur
Støddæmper:
Der skal være en støddæmper og en fjeder over hvert hjul.

Kontrol af støddæmper
Pres en enkel gang på karosseriet kant ovenover forhjul på bilen og slip. Bilen må højst vippe 1 gang.

Lygter:
  • 2 Positionslygter: Skal være hvide, 2 stykker og de skal kunne SES på 300 m. afstand.
  • 2 Nærlys lygter: Skal være hvide el. gule, 2 stykker og skal oplyse vejen min. 30 m. frem. De skal falde med 1 % hældning og være højre asymmetrisk.
  • 2 Fjernlys lygter: Skal være hvide el. gule, 2 stykker og kunne oplyse vejen min. 100 m. frem. Der skal være en blå kontrollampe i bilen.
  • 2 Baglygter: Skal være røde, 2 stykker og kunne SES på 300 m. afstand.
  • 2 Reflekser: Skal være røde, 2 stykker bagpå bilen og de må; ikke være trekantede.
  • 3 Stoplygter: Skal være røde, 3 stykker bagpå bilen og de skal lyse 3-4 stærkere end baglygterne.
  • Nummerpladelys: Skal min. have 1 lyspære kun bagpå bilen og nummerpladen skal kunne læses på 20 meter afstand.
Tegngivning:
  • 6 Blinklygter: Skal blinke 60-120 gange i min. og kunne ses i blændende solskin.
  • Havariblink er tændt når alle blinklys lygter blinker samtidigt. I bilen på panelet ml førersådet og passagersådet, findes tåndknappen til havariblinket
  • 1 A-trekant skal ved havari stilles 50 m. fra bil på alm. vej uden for byen og 100 m. på motorvej.
Styretøj:
Styretøjet skal være LET, SIKKERT & HURTIGT.
  1. Det skal være selvoprettende og retningsstabil.
  2. Der må ikke være ratslør i de enkelte dele.
  3. Der må ikke forekomme mislyde.
  4. Der må ikke være ratslør på biler med Tandstangsstyretøj
  5. Biler med klassisk styretøjssystem og hvis bilen lovlig må have ratslør, må der maks. være ml. 0-5 cm ratslør, målt på ratkransen(afhængig af biltypen. Er der slør skal det være jævnt fordelt.
Ved kontrol af ratslør i biler med servostyring:
  1. Servobeholderens væskestand kan have en max. og min. mærket ellers skal det oplyses digital på instrumentpanket ved mangel
  2. Kontrol af ratslør i biler med servostyring, skal dette foretages med startet motor.
  3. Kontrol af ratslør: Start motoren (husk frigear og parkeringsbremsen op), luk venstre vindue ned, stig ud af bilen, sæt hånden øverst på rattet, kig på dæk, ryk rat 5 cm fra side til side, fortæl at hjul følger når rattet drejes, fortæl at vi skal have en til at hjælpe med at tjekke det andet forhjul.
Dæk:
  1. Der skal være samme dæktype på alle hjul. Der findes 4 typer: De 4 typer består af: 2 typer af sommerdæk som kan være af radial eller diagonal opbygning, 1 type af vinterdæk og 1 type af pigdæk
  2. Der skal være min. 1,6 mm. slidbane på hele slidbanen (den del af dækket som rører vejen)
  3. Dækket må ikke være mørnet eller sprækket.
  4. Pigdæk må kun bruges ml. dato: 1. nov. til 15. apr. Vinterdæk må bruges hele året.
  5. Retningsbestemt dæk har en pil som peger mod fronten på yder siden.
  6. Der skal være korrekt dæktryk.
  7. Korrekt dæktryk er ifølge bilens instruktionsbog

Klippekort
Teknik til Køreprøven
Opmærksom På Liste
Vigepligts Tavler
Under Tavler
Afmærknings Tavler
Advarsels Tavler
Oplysnings Tavler
Forbuds Tavler
Service Tavler
Påbuds Tavler